Do identyfikacji...

Państwowe i prywatne linie kolejowe, tabor, dworce...
tmach
Posty: 37
Rejestracja: 18 cze 2018, 22:08
Lokalizacja: Stary Bieżanów

Do identyfikacji...

Post autor: tmach » 02 lut 2021, 23:14

W linku poniżej fragment zdjęcia mostu na Wisłoku w Czudcu (linia Rzeszów - Jasło). Na tej konstrukcji (co może, choć nie musi być ważne - tymczasowej) znajduje się tablica z napisem. Dolna linijka z datami 17-27.5.15 to przypuszczalnie termin odbudowy (rzecz jasna prowizorycznej) mostu. Ale co jest u góry?

Kc Pr REEK [?]
Kc Pr REBK [?]

A może to nie jest małe c tylko e? Gdybym miał strzelać - strzelałbym w oznaczenie jakiejś jednostki (armijnej?), która to odbudowała. Ale może ktoś będzie w stanie lepiej to wyjaśnić?

https://zapodaj.net/images/dbec3b8255f02.jpg

KG
Posty: 758
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Do identyfikacji...

Post autor: KG » 03 lut 2021, 07:47

A może:
Kgl.Pr.R.E.B.K. (królewska pruska rezerwowa kolejowa kompania budowlana) ? I dalej jej numer.

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 865
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Kontakt:

Re: Do identyfikacji...

Post autor: Ursi » 03 lut 2021, 10:01

KG pisze:
03 lut 2021, 07:47
A może:
Kgl.Pr.R.E.B.K. (królewska pruska rezerwowa kolejowa kompania budowlana) ? I dalej jej numer.
Też tak to czytam.
Sicher jest sicher, powiedział Mannlicher i zrobił szperklapę.

Stani
Posty: 387
Rejestracja: 13 lip 2018, 22:02

Re: Do identyfikacji...

Post autor: Stani » 03 lut 2021, 10:57

Königlich Preußische Eisenbahn-Bau-Kompanie Nr. 22
Tu we Francji - https://www.ebay.de/itm/Koeniglich-Preu ... 1925833473

A tutaj cesarska w Galicji - K.U.k. Eisenbahn-Bau Kompanie in Western Galicia 1914-1915
- tom 1 https://www.ebay.de/itm/Kaiserliche-Eis ... SwwO9fnzlL
- tom 2 - https://www.ebay.de/itm/Kaiserliche-Eis ... SwY1FfnzlJ

tmach
Posty: 37
Rejestracja: 18 cze 2018, 22:08
Lokalizacja: Stary Bieżanów

Re: Do identyfikacji...

Post autor: tmach » 03 lut 2021, 21:48

KG pisze:
03 lut 2021, 07:47
A może:
Kgl.Pr.R.E.B.K. (królewska pruska rezerwowa kolejowa kompania budowlana) ? I dalej jej numer.
Powiedzieć, że jestem pod wrażeniem, to nic nie powiedzieć. Dziękuję!
Stani pisze:
03 lut 2021, 10:57
A tutaj cesarska w Galicji - K.U.k. Eisenbahn-Bau Kompanie in Western Galicia 1914-1915
- tom 1 https://www.ebay.de/itm/Kaiserliche-Eis ... SwwO9fnzlL
- tom 2 - https://www.ebay.de/itm/Kaiserliche-Eis ... SwY1FfnzlJ
Niestety, liczba bzdur zawartych w tej książce przekracza chyba liczbę jej stron.

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 865
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Kontakt:

Re: Do identyfikacji...

Post autor: Ursi » 04 lut 2021, 06:49

Ooo! Powiesz coś więcej? Kupiłem i odłożyłem na półkę, jeszcze mnie nie naszło, żeby poczytać....
Sicher jest sicher, powiedział Mannlicher i zrobił szperklapę.

Stani
Posty: 387
Rejestracja: 13 lip 2018, 22:02

Re: Do identyfikacji...

Post autor: Stani » 04 lut 2021, 07:45

Die Pioniere in Galizien/Polen 1914 - 15,
polecma poniższe tytuły:

Das Ehrenbuch der deutschen Pioniere - dotyczy: Jarosław
Bayerische Pioniere im Weltkriege - Przemyśl
Das Posensche Pionier-Bataillon Nr. 29 - Makowisko, R. Ruska
Das Kurhessische Pionier-Bataillon Nr 11 im Weltkriege - Nordpolen: Rawka, Pilica, Kurland

KG
Posty: 758
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Do identyfikacji...

Post autor: KG » 16 lut 2021, 20:52

Przyglądając się zdjęciu upamiętniającemu prace niemieckich pionierów na linii kolejowej Jasło – Rzeszów (pierwszy post tego wątku), przypomniałem sobie, że mam coś o podobnej tematyce i z tego samego czasu.
Jest to zbiorek kartek pocztowych, których nadawcą był Wilhelm Rummel, pionier w Eisenbahn Bau Kompanie Nr. 31, podległej dowództwu XI armii niemieckiej. Jako adres poczty polowej podawał: preuss. E.B.K.31 (albo preuss. Eisenbahn Bau Komp. 31) Armee Oberkommando XI.
Wysłał je między 26 kwietnia a 27 czerwca 1915 roku do rodziny w Hildesheim (Dolna Saksonia) i Schönbeck an der Elbe (Saksonia-Anhalt).

Korespondencja rewelacji nie zawiera, bo też nadawca zbyt wiele o swojej służbie pisać nie mógł. Zwykle są to różne sprawy domowe, informowanie o otrzymaniu przesyłek, neutralne opisy (okolica jest tu przepiękna, noce trochę zimne, za to za dnia bardzo ciepło).
Ale jest też na kartce z 20 czerwca 1915 wzmianka o zaszczycie spotkania w Radymnie cesarza Wilhelma, który podążał w kierunku Lwowa. To jedyny przypadek, gdy w treści korespondencji pojawia się nazwa miejscowości.
Na kilku innych nadawca wpisał miejsce swojego pobytu obok daty.
Prawdopodobnie litery N.S. na pocztówkach z 3 maja 1915 i 7 maja 1915 należy rozszyfrować jako Neu Sandez / Nowy Sącz. W późniejszej z nich potwierdza otrzymanie z domu pierwszej paczki (a była w niej między innymi czekolada).

Kolejne to:
Jaslo, v. 11.5.15
Dwie z tej samej daty – 21.5.15 – Besko a/d. Wisloka (dodać należy, że Besko leży nad Wisłokiem, ale mylenie tych rzek przydarza się nawet utytułowanym autorom z Małopolski),
Nowosielce – Gniewosz vor Sanok v. 24.5.15 - czyli Nowosielce, wówczas tak się nazywające od nazwiska właścicieli dóbr. Nadal więc na linii Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
Dwie datowane Debica v. 31.5.15, jedna – Munina 9.6.15 i wspomniane już Radymno (20 czerwca) - a więc jego jednostkę przeniesiono na linię Kraków – Przemyśl.

W pakiecie było też kilka zdjęć – kartek pocztowych, które nie zostały wysłane.
Cztery z nich są opisane:
- most na Ropie, maj 1915, Galicja
- … most koło Beska, Galicja … 15
- most Besko-Sanok, Galicja czerwiec 1915
- Besko (okopy)
Dwie bez podpisu to plac budowy przy torach kolejowych i jakieś wielkie rusztowanie kolejowej budowli.
https://images91.fotosik.pl/473/99e37b0a8f09e23cmed.jpg

Wybierał głównie tatrzańskie widoki Wydawnictwa Salonu Malarzy Polskich w Krakowie i cieszyńskiego wydawcy Eduarda Feitzingera (chyba to mnie przekonało do zakupu), ale też charakterystyczne budowle galicyjskich miast (Wydawnictwo Sztuka w Krakowie). W jednym przypadku pocztówka poniekąd „zawodowa”, bo przedstawiająca dworzec kolejowy w Jarosławiu.

Raz też miejsce pobytu sprytnie przemycił, starannie dopisując Skołyszyn (z literą "ł") pod wydrukowanym napisem TATRY. Mnichy chochołowskie. Zapewne nie wiedział, że sam obrazek też jest lekko pokombinowany…
https://images92.fotosik.pl/474/42aca64e67fde4f9med.jpg

tmach
Posty: 37
Rejestracja: 18 cze 2018, 22:08
Lokalizacja: Stary Bieżanów

Re: Do identyfikacji...

Post autor: tmach » 18 lut 2021, 23:33

Ursi pisze:
04 lut 2021, 06:49
Ooo! Powiesz coś więcej? Kupiłem i odłożyłem na półkę, jeszcze mnie nie naszło, żeby poczytać....
Postaram się, aczkolwiek jeśli ktoś liczy, że wytknę tutaj bzdury w takich kwestiach jak nazewnictwo bądź numeracja jednostek czy przyporządkowanie właściwych stopni do nazwisk - muszę rozczarować. Nie znam się na tym kompletnie, jestem o wiele bardziej kolejowy niż armijny, a i w tematyce kolei nie czuję się alfą i omegą. Nade wszystko jednak działa na mnie jak płachta na byka kompletna ignorancja w tematach, które nie są wiedzą specjalistyczną, a co najwyżej odrobinę poszerzonym zasobem wiedzy ogólnej. I tu mój pierwszy i najpoważniejszy zarzut do autorów - albo nie mają pojęcia o geografii albo mają głęboko w de czytelnika. I tu krótki (z braku czasu na głębszą recenzję) dowód:

Na jednej z pierwszych stron zamieszczona jest mapka z miejscami działania - odbudowy sieci. Takie niuanse jak ten, że skoro jest to mapa sieci kolejowej, to dlaczego Krosno (stacja przelotowa) jest zaznaczone większą kropką niż Jasło (węzeł) rażą pewnie tylko mnie i właściwie można byłoby to odpuścić. Można byłoby, gdyby nie fakt, że treść tej grafiki to kompletne kuriozum wytworzone w pijanym widzie. Bowiem na skrawku o rozpiętości kilkunastu centymetrów zmieściło się:

1. Kompletne pomieszanie lokalizacji miejscowości względem stanu faktycznego - ot chociażby Grabiny leżą sobie na północ od Dębicy,
2. Kompletna nieznajomość przebiegu linii kolejowych - czym jest linia kolejowa wychodząca z Rzeszowa wzdłuż Wisłoka do Tryńczy? Feldbahn? No ok - to dlaczego zaznaczona w ten sam sposób, co linie normalnotorowe? A ten mętlik w rejonie Sandomierza (trzykierunkowy węzeł!) i Tarnobrzega (czterokierunkowy węzeł!!!) to niby co?!
3. Kompletna nieznajomość historii rozwoju sieci kolejowej na tym fragmencie Galicji. Linia z Rzeszowa do Tarnobrzega (choć po prawdzie stacją węzłową są Ocice) istnieje? Istnieje. No to sru - rysujemy. I w książce odnoszącej się do Wielkiej Wojny wyrysowano trasę, której budowę rozpoczęto w międzywojniu. Jednocześnie linia Przeworsk - Dynów nie dostąpiła tego zaszczytu.
4. Kompletna ignorancja w temacie oznaczeń. O możliwym pomieszaniu tras normalnotorowych z feldbanami już pisałem. Ale na mapie część tras zaznaczona jest też inną, grubszą linią. Zapewne (choć tłumaczenia brak) chodzi o odcinki dwutorowe - ale jeśli tak, to czemu nie zaznaczono wszystkich (np. Grybów - Nowy Sącz)?

Dowodów na nierozgarnięcie autorów jest zresztą więcej w książce (a widziałem jedynie tom 1) - np. w opisach Łętownia (na linii Przeworsk - Rozwadów) została "przesunięta" w rejon Dębicy. A kto ciekaw, bez problemu znajdzie kolejne. Jako człowiek, który kilka drobiazgów w swoim życiu spłodził jestem w stanie zrozumieć wiele - czy to roztargnienie, czy wręcz zgubne na dłuższą metę przekonanie o własnej nieomylności (do dziś rumienię się ze wstydu za zrobienie Boreovića z Boroevića) ale poziom zwykłego niechlujstwa w tej książce poraża. Zwłaszcza, że ktoś to potem kupi albo dostanie, przeczyta (albo nie daj Boże skopiuje) i będzie bezceremonialnie powielał bzdury.

A w następnym odcinku, o ile znajdę na niego czas, o tym, że autorzy nie tylko o geografii, ale i kolejnictwie mają mgliste pojęcie.

sklsk
Posty: 46
Rejestracja: 25 maja 2018, 07:59

Re: Do identyfikacji...

Post autor: sklsk » 14 cze 2021, 11:52

Podepnę się pod temat identyfikacji skrótów
Mam zdjęcie z tekstem [ERZ]H. KARL FRANZ JOSEF BRÜ[CKE] Erbaut von der K.u.K. S. EISENBAHN-KOMPAGNE (w kwadratowych nawiasach dopisałem niewidoczne na zdjęciu litery)
Co może oznaczać S. po K.u.K., czy jest to po prostu 5. kompania kolejowa
Obrazek
nie wiem czemu zdjęcie nie wyświetla się - https://polska-org.pl/8855481,foto.html ... ty=7622603
Zdjęcie jest ciekawie opisane jako Bełżec, co raczej nie do końca jest prawdą. Linie kolejową Bełżec Trawniki budowali Niemcy a tu mamy wymienionego już nowego cesarza więc 1915 rok odpada. Podejrzewam, że może być to odnoga tej kolejki z Tomaszowa do Tarnawatki (tartak) i Bud Dzierążyńskich (cegielnia). Odcinek ten mógł powstać już za nowego cesarza. Niestety problem z lokalizacją miejscówki również istnieje , mam 2 potencjalne lokalizacje tylko ta rzeczka trochę przyszeroka

Przy okazji
zdjęcie nr 2 https://polska-org.pl/8855487,foto.html ... ty=7622603
General Scheible-brücke - Chodzi tu o Most generała Scheible? Kto to lub co oznacza Scheible

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości