Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Cmentarze I wojny światowej
Awatar użytkownika
Trotta
Posty: 547
Rejestracja: 18 maja 2018, 15:19
Lokalizacja: Kraków/im Marschbereit

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: Trotta » 18 kwie 2019, 14:37

Czyli krzyż centralny nie jest przywrócony, tylko czeka na montaż...
Češi bojovali hrdinně za Rakousko-Uhersko, ale první republika to tutlala

KG
Posty: 190
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: KG » 18 kwie 2019, 16:35

Skupiłem się na zdjęciu z cmentarzem na bliższym planie. Rzeczywiście na zdjęciu z gospodarstwem widać kawałek krzyża. Z tym, że krzyż główny planowano ustawić w tygodniu 17-22 czerwca, a wtedy byłyby już liście na drzewach. Chyba można przyjąć, że zdjęcia są z początku maja – widać coś jak zarys kilku krzyży nagrobnych - miały być montowane 6-11 maja. Główny krzyż leży i czeka. To trzecie zdjęcie, o którym wspominałem wyżej, jest zapewne z tej samej ręki i czasu – brak liści, widać kawałek jednego z krzyży nagrobnych.

Dlugi
Posty: 16
Rejestracja: 25 maja 2018, 06:28

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: Dlugi » 26 kwie 2019, 10:18

Nie znalazłem odpowiedniego wątku, jeśli jest to wybaczcie.
Szukając informacji o pewnym cmentarzu natknąłem się na informacje jak w załączeniu. Nie kojarzę tam takich płaskich terenów a cmentarz jaki znam jest położony na stoku Tworylczyka/Kiczery Dworskiej.
Jaki cmentarz przedstawiają zdjęcia?
Obrazek

Awatar użytkownika
Trotta
Posty: 547
Rejestracja: 18 maja 2018, 15:19
Lokalizacja: Kraków/im Marschbereit

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: Trotta » 26 kwie 2019, 11:28

Obstawiam inną miejscowość o podobnej nazwie.

Wg mojej najlepszej wiedzy IR.58 nie powinien był się znaleźć w pobliżu Tworylnego (w Karpatach walczył bodaj od lutego 1915, ale w rejonie słowackiego Svidnika) - nad bramą na pierwszym zdjęciu widać właśnie oznaczenie tego pułku.

Wymieniony pułk, należąc do 11.ITD, mógł się natomiast w czerwcu 1916 r. znaleźć w pobliżu miejscowości Твориничі (Tworynicze) na Wołyniu, w czasie łatania frontu, przerwanego przez Brusiłowa. Oglądam sobie tę miejscowość na google maps i na południe od niej widzę regularny prostokąt, obsadzony drzewami - w miejscu, w którym wg map austriackich (ostatnia z 1916 r.) nie powinno niczego być. Czyżby to ten cmentarz?
Češi bojovali hrdinně za Rakousko-Uhersko, ale první republika to tutlala

KG
Posty: 190
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: KG » 28 kwie 2019, 08:57

Twoja dochodzenie frapujące. Krajobraz zdecydowanie bardziej pasowałby do tamtych okolic.

Przy czym te same pocztówki są też w Zapomnianych Bieszczadach Pawła Kusala w wydaniu z 2010 roku z podpisem:
Cmentarz poległych bohaterów c.k. 58 pułku piechoty. Na widokówkach wydrukowano nazwę miejscowości Chmiel nad Sanem, jednakże cmentarz ten prawdopodobnie znajdował się gdzie indziej. 58. Pułk piechoty armii austro-węgierskiej rzeczywiście toczył boje w okolicy Chmiela.

Tak więc, nie bardzo wiadomo, dlaczego wcześniejszy podpis (2005) informował o Tworylnem.

KG
Posty: 190
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: KG » 28 kwie 2019, 09:05

Na początku lipca ubiegłego roku zamontowaliśmy tabliczki na cmentarzu wojennym w Gładyszowie (55) - tym w lasku na prawo od drogi z Magury.
Przykra sprawa. W ostatnich dniach (nie dalej niż dwa tygodnie) ktoś zniszczył dwie – na grobie masowym bezimiennych rosyjskich żołnierzy i na grobie rosyjskiego nieznanego oficera. W tym przypadku metodycznie sklepano tabliczkę i z lekko wypukłej stała się płaska. Z rosyjskich ocalała jedna.
https://images91.fotosik.pl/170/725d79a328d697c3med.jpg
https://images91.fotosik.pl/170/cc5e6f632b3aa857med.jpg
Połamano też daszek na krzyżu dwóch austro-węgierskich kanonierów.
Straty materialne nie są wielkie.
Takie akty wandalizmu zdarzają się rzadko, skierowane przeciwko konkretnej nacji jeszcze rzadziej. Zawsze to jednak wyjątkowo paskudne zdarzenie.

Awatar użytkownika
Trotta
Posty: 547
Rejestracja: 18 maja 2018, 15:19
Lokalizacja: Kraków/im Marschbereit

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: Trotta » 29 kwie 2019, 08:19

KG pisze:
28 kwie 2019, 08:57

Przy czym te same pocztówki są też w Zapomnianych Bieszczadach Pawła Kusala w wydaniu z 2010 roku z podpisem:
Cmentarz poległych bohaterów c.k. 58 pułku piechoty. Na widokówkach wydrukowano nazwę miejscowości Chmiel nad Sanem, jednakże cmentarz ten prawdopodobnie znajdował się gdzie indziej. 58. Pułk piechoty armii austro-węgierskiej rzeczywiście toczył boje w okolicy Chmiela.
Hmm. Ponieważ wiem coś tam, a nie wszystko - może by mnie ktoś z Nuttallem w ręku sprawdził? Ale wg tego, co znalazłem, IR.58 należał stale do 11.ITD, ta zaś miała szlak bojowy - z grubsza - taki: San w rejonie Przemyśla - Krosno - Grybów - Brzesko - Myślenice (listopad 1914), Bochnia - widły Dunajca i Białej (grudzień 1914 i pierwsze miesiące 1915) - przerzut koleją na Słowację, rejon na wschód od Svidnika - tam do maja 1915, następnie pościg z grubsza po linii Svidnik - Jaśliska - Bukowsko - Sanok, w tym rejonie czasowo w rezerwie armii (3.), potem na froncie pod samym Przemyślem... Jeśli się nie mylę co do przynależności pułku, to jego główne siły nie miały prawa się znaleźć w Bieszczadach...

Może mój błąd. A może jakiś marszbatalion pułku gdzieś się jednak zaplątał?

Nie znamy źródła informacji o walkach 58.IR nad Sanem w rejonie Chmiela. Czy to nie jest aby tak, że zdjęcie miało te walki potwierdzać? Moje wątpliwości polegają jeszcze i na tym, że w roku 2005, kiedy - jak rozumiem - powiązano zdjęcie cmentarza z Bieszczadami, chyba mało kto miał realne szanse zweryfikować, w jakich rejonach walczył 58. IR. Mówiąc wprost: użytkownicy naszego ówczesnego forum, w tym piszący te słowa, nie dałby rady. Nie twierdzę, że ta wiedza była wówczas całkiem tajemna, ale zapewne wymagała przynajmniej wizyty we Wiedniu.

Jeszcze jedna wątpliwość. Budowanie cmentarzy "pułkowych" to raczej obyczaj z czasów wojny pozycyjnej (czyt. w miarę stabilnej linii frontu) i do wiosny 1915 r. raczej było takich przypadków niewiele (to oczywiście moje zdanie). Nie znam na tyle dobrze działań na Wołyniu, by stwierdzić, czy tam było dostatecznie stabilnie, ale w okolicach Chmiela raczej nie...

Ponieważ niemiecki Beskidenkorps działał dalej na zachód, nawet nie sprawdzałem, czy może chodzić o niemiecki pułk z tym numerem.


Na wandali szkoda słów, mam nadzieję, że jeszcze się będą bać pukania do drzwi.
Češi bojovali hrdinně za Rakousko-Uhersko, ale první republika to tutlala

KG
Posty: 190
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: KG » 29 kwie 2019, 11:53

Ale ja nie chcę na podstawie podpisu pod ilustracją książkową udowadniać, że IR.58 był wówczas nad Sanem, zwłaszcza że sam nie jestem do tego przekonany. Chodzi mi o to, że w roku 2005 tę samą kartkę przypisano do Tworylnego, a w 2010 jest to już Chmiel – tym razem z odwołaniem się do opisu na pocztówce. Nie wiem, czy to nadruk na odwrocie, czy jakaś ręczna notatka.
Koncepcja Tworylne – Tworynicze bardzo mi odpowiada - i historycznie i topograficznie. Tylko ten Chmiel nie pasuje.

Awatar użytkownika
Trotta
Posty: 547
Rejestracja: 18 maja 2018, 15:19
Lokalizacja: Kraków/im Marschbereit

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: Trotta » 29 kwie 2019, 13:16

KG pisze:
29 kwie 2019, 11:53
Koncepcja Tworylne – Tworynicze bardzo mi odpowiada - i historycznie i topograficznie. Tylko ten Chmiel nie pasuje.
Czy w ZB z 2010 r. widać owe podpisy na pocztówkach?
Češi bojovali hrdinně za Rakousko-Uhersko, ale první republika to tutlala

KG
Posty: 190
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Remonty i prace na cmentarzach wojennych

Post autor: KG » 29 kwie 2019, 18:27

No właśnie napis jest pewno na odwrocie. Przewróciłem na wszelki wypadek stronę w książce, ale tam były już inne obrazki. Rozczarowanie…
Po sąsiedzku są za to trzy kartki z Dwernika. Takie same, jak na poniższym skanie:
https://images92.fotosik.pl/171/279ec1c0c4a52a6amed.jpg

Zum Sanübergang bei Dwernik. General v.Emmich hält dem Deutschen Kaiser Vortrag
Vom Durchbruch bei Dwernik am San
Eine Schiffbrücke unserer Pioniere in Richtung Dwernik


Wszystkie autorstwa R. Sennecke (Robert Sennecke) i wydane w Monachium w ramach popularnej serii Gloria Viktoria. Na wszystkich ludzie w mundurach niemieckich. Na pierwszej – cesarz Wilhelm i gen. Otto von Emmich. Zakładam, że za nimi stoi gen. Karl von Plettenberg. A może jest to ks. Jan Henryk XV z Pszczyny?
Czy to by oznaczało, że wszyscy byli w bieszczadzkim Dwerniku, gdzie Niemcy forsowali San i nastał ogólny „durchbruch”? Nie bardzo. Korpus dowodzony przez gen. Emmicha przeszedł San gdzieś pod Uluczem (też ładne miejsce), ale byłaby to dla mnie nowość, gdyby się okazało, że w przytomności cesarza.
Natomiast cesarska wizyta miała miejsce 17 maja 1915 w Ujeznej, Jarosławiu i w okolicach Próchnika, co opisuje m.in. gen. Tadeusz Rozwadowski. Z całą pewnością mógłby to rozwinąć Ursus, tworząc przy okazji nowy wątek, bo Długi (pozdrawiam!) trochę tu narobił bałaganu.
Zdjęć z generałem Emmichem było więcej:
https://www.google.com/search?q=kaiser+ ... hM8X79PYNM:

https://www.google.com/search?q=kaiser+ ... Gyc1QLDMUM:

https://www.google.com/search?q=kaiser+ ... Xmh_TyZPyM:

https://www.google.com/search?q=kaiser+ ... cSDNnTs0lM:
W wersji przetworzonej i wzbogaconej:
https://www.google.com/search?q=jarosla ... vWYZvM3nFM:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość