Strona 1 z 1

Linia Podłęże-Piekiełko

: 06 cze 2018, 15:36
autor: Trotta
Pod powyższą nazwą kryje się projektowana linia, która z trasy Kraków-Tarnów miałaby przez góry docierać do linii Nowy Sącz-Chabówka. Byłby to znaczny skrót zarówno do Nowego Sącza, jak i - przez Chabówkę - do Zakopanego. Ostatnio znowu jest o niej dosyć głośno; wygląda na to, że trzecie podejście do tematu ma szansę zakończyć się powodzeniem.

O ile mi wiadomo, dwa razy linia była w planach i dwa razy realizację uniemożliwiła wojna (mam nadzieję, że nie jest to jakieś fatum i jeśli linia i teraz nie powstanie, to z jakiegoś przyjemniejszego powodu). Tak czy owak, wiecie coś o planach budowy takowej za galicyjskich czasów?

Re: Linia Podłęże-Piekiełko

: 13 cze 2018, 22:09
autor: tadeks
Podaję skrót z info z Kuriera Kolejowego dn.21.02.2016r. :
"...Już w latach 30. XX wieku pojawiła się koncepcja budowy linii przez Myślenice, która miała skrócić czas przejazdu Kraków – Zakopane do półtorej godziny...
Dziś, po ponad 70 latach, wróciła szansa na szybkie połączenie kolejowe. Jeżeli powstanie linia Podłęże – Piekiełko (a właściwie Rudzice – Szczyrzyc – Mszana Dolna/Tymbark), to do zimowej stolicy Polski z Krakowa dojedziemy w 90 minut, z Warszawy w 3 godziny 40 minut, a z Gdańska w niewiele ponad 6 godzin. Takie czasy będą nieosiągalne nie tylko dla autobusów, ale również dla samochodów. Jednak Podhale nie będzie głównym beneficjentem nowej trasy. Najwięcej skorzysta na niej osiemdziesięciotysięczny Nowy Sącz, z którego do stolicy Małopolski będzie można dojechać w godzinę. Skorzystają także takie miasta, jak Limanowa, Rabka-Zdrój, Muszyna czy Krynica...
Nowa linia ma służyć przede wszystkim usprawnieniu ruchu towarowego na południowo-wschodnie krańce Europy.[/i
].."

Październik 2017r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa m.in. informowało, a Kurier Kolejowy udostępnił (duże skróty tadeks):
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. To kolejny krok do lepszych podróży w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. Warte ponad 200 milionów złotych zadanie to największy pod względem zakresu przetarg na dokumentację projektową w historii PLK.(...)
Budowa linii „Podłęże – Piekiełko” została podzielona na trzy etapy. Pierwszy dotyczy opracowania projektu i wykupu niezbędnych gruntów pod nowe tory. Pozostałe dwa skupią się na modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowie nowej trasy.
16 wiaduktów. Planowana jest m.in. modernizacja stacji Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, peronów na 9 przystankach osobowych – Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto. Wybudowana zostanie ponad kilometrowej długości estakada nad rzeką Łososina i drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz 2 tunele o łącznej długości 5,76 km.(...)
Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” będzie realizowane między 2017 a 2021 rokiem.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-23 i 2020-26. Wartość inwestycji Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych. Otwarcie ofert planowane jest na początku 2018 r.


Kolejne chronologicznie info z lutego 2018 r. z Kuriera Kolejowego:
PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w postępowaniu przetargowym na wybór wykonawcy prac przygotowawczych dla budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz. Wpłynęły 2 oferty. Wartość zamówienia szacowana jest na 251 411 692,84 zł brutto. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 – 2021.
I dalej:
Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Wybudowana będzie również 58-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do lepszej komunikacji.
Wartość przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

Re: Linia Podłęże-Piekiełko

: 18 cze 2018, 22:13
autor: tmach
Lata 30. XX w. w cytowanych wyżej tekstach to bzdura, pierwsze projekty budowy kolei przez Myślenice pojawiły się znacznie wcześniej. Ogólnie tych pomysłów było sporo, m.in. (cytując z pamięci) Kraków Płaszów - Myślenice - Mszana Dolna, to samo w wariancie ze Swoszowic, Bochnia - Limanowa, Bochnia - Tymbark, kombinowano też nad przedłużeniem toru z Wieliczki, m.in. do Dobrej. Pisałem gdzieś kiedyś, że za czasów galicyjskich panowała taka prawidłowość: im niższy szczebel władzy, tym więcej pomysłów i koncepcji w zakresie rozbudowy sieci kolejowej.

A jako że mądrego to i posłuchać warto - polecam: https://www.youtube.com/watch?v=lSnlQijPJao. Autor pisał też artykuł na ten temat, ale zdaje się, że publikacja pokonferencyjna jeszcze się nie ukazała.