Czemu tam zwożono znalezione po wojnie szczątki a u nas nie?

Cmentarze I wojny światowej
tadeks
Posty: 27
Rejestracja: 09 cze 2018, 19:12

Czemu tam zwożono znalezione po wojnie szczątki a u nas nie?

Post autor: tadeks » 03 paź 2018, 16:47

Tytuł wątku jest zapytaniem, które DAR umieścił w temacie "Poświęcenie cmentarza wojennego Vel'krop".
Żeby tam tematu nie zaśmiecać zakładam nowy wątek, którego tytuł jest zbieżny z pytaniem nurtującym mnie od kilku lat:
jakie było/jest uzasadnienie, aby dwa lub więcej cm.w. zakładać blisko siebie?
Kilka przykładów par mnie nurtujących: cm.w. 1 i 2, 122 i 123, 306 i 307, dwie kwatery wojenne w Łapanowie na 342, Żegocina 301 i 302...
W Cieklinie odległość od bramy cm.w. 14 do najdalszych kwater tego cmentarza chyba jest większa niż odległość od tejże bramy do cm.w. 13. To tak z pamięci.
Jeszcze wspomnę o zgrupowaniach cmentarzy założonych blisko od siebie, ale w nieco większych odległościach niż w/w:
Biecz, Staszkówka (117, 118, 119 plus Dawidówka), Stróżówka ( 93, 94,95,96,97). Na tych dzieląca odległość, to kilkaset metrów, więc uzasadnienie jakieś jest. Przykładów podobnych można jeszcze trochę znaleźć.
Jak to się na do:
Trotta pisze:
03 paź 2018, 07:19
Założyć i utrzymać łatwiej jeden duży, niż wiele mniejszych cmentarzy

KG
Posty: 125
Rejestracja: 19 maja 2018, 16:16

Re: Czemu tam zwożono znalezione po wojnie szczątki a u nas nie?

Post autor: KG » 03 paź 2018, 21:49

Tytułowe pytanie bardziej odnosi się chociażby do rejonu Bieszczadów, niż do Galicji Zachodniej, z której przykłady podajesz. Pobojowiska w Galicji Zachodniej posprzątano. Po zakończeniu wojny zwłoki znajdowano sporadycznie i pewno jeszcze takie przypadki będą się zdarzać.

A jeśli chodzi o liczbę i zagęszczenie cmentarzy w Galicji Zachodniej, to na terenie krakowskiego Oddziału Grobów Wojennych planowano wybudować ponad 600 lub 600 cmentarzy i tą liczbą dość długo się posługiwano.
Np. Dušan Jurkovič przymierzał się w okręgu żmigrodzkim do 63 lub 64 lokalizacji, a w końcu powstało tam 31 cmentarzy.

Później zmniejszono ogólną liczbę do 378, a po włączeniu obszaru byłej Twierdzy Kraków - mylnie nazywanego w literaturze okręgiem XI – zwiększono do 400. I do tej liczby szefostwo było bardzo przywiązane, o czym pisałem na upadłym forum przy okazji Kokotowa (jak się uda znaleźć to przeniosę ten wątek - chodziło w nim o lokalizacje kilku obiektów).
[ Dopisane 6.10.2018 - przeniosłem - viewtopic.php?f=54&t=1014 ]

A wracając do podanych przez Ciebie przykładów. Położenie wielu cmentarzy miało wskazywać miejsca, w których były bitwy i potyczki. Przyjęto też zasadę (od której były jednak wyjątki), że grobów masowych się nie ekshumuje, natomiast przenosi się groby pojedyncze. Ale np. we wspomnianym Kokotowie pochowano jednego żołnierza, podobnie w Świniarach (Hptm. Anton Knab).
Zupełny brak konsekwencji był zresztą w numerowaniu cmentarzy – czasem blisko siebie leżące obiekty dostawały osobne numery. Do podanych przez Ciebie przykładów dodałbym chyba najbardziej jaskrawy - Brzostek nr 223-224-225 w obrębie cmentarza cywilnego.
https://images89.fotosik.pl/48/155a5001a8c26611med.jpg
W innych przypadkach jednym numerem obejmowano dwie lub więcej lokalizacji – Wola Cieklińska, Cieklin, Grybów, Zborowice, Dąbrówka Szczepanowska, Szczurowa, Charzewice, Nowy Wiśnicz, Trzciana, Nowy Sącz, Łapanów, Kraków-Rakowice.

Awatar użytkownika
DAR
Posty: 93
Rejestracja: 02 cze 2018, 23:05
Kontakt:

Re: Czemu tam zwożono znalezione po wojnie szczątki a u nas nie?

Post autor: DAR » 03 paź 2018, 23:15

Na pewno częściowym wytłumaczeniem, co już napisał KG, był fakt, że cmentarze miały stanowić swoisty pomnik pamięci o tych wydarzeniach. Klasycznym tego przykładem są cmentarze w Stróżówce które leżą na linii frontu (przynajmniej tak gdzieś czytałem). Jednak duża część umiejscowienia i numeracji cmentarzy wymyka się wszelkim zasadom logiki stąd też uznałem, że musi to być zamysł jakiegoś artysty i w związku z powyższym prawom logiki nie podlega ;)
"Dobre od złego jeden krok dzieli - mówi przysłowie
Więc chyba i złe od dobrego?"

Aleksander Sołżenicyn Archipelag Gułag

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość