Gdzie walczył pradziadek? Inft., k. k. LstIr. Nr. 17

Rozpoznawanie przedmiotów i poszukiwanie informacji o przodkach
Awatar użytkownika
genmielec
Posty: 18
Rejestracja: 09 gru 2018, 18:35

Gdzie walczył pradziadek? Inft., k. k. LstIr. Nr. 17

Post autor: genmielec » 17 sty 2019, 16:47

Witam,
Mam nie lada problem. Szukam jakiś informacji na temat mojego pradziadka Marcina Zaręby, syna Józefa i Marianny Michoń.

Mam następujące dane:

1. Wg pamiętnika mojej babci:
Pochowany na cmentrarzu w Rzeszowie koło hali targowej (stary cmentarz). Zbiorowa mogiła. Był w piechocie. Zginął na I Wojnie Światowej w latach 1914-1918

2. Napisałem więc maila do Rzeszowa i dostałem taką informację:
Stary Cmentarz przy ul. Targowej zamknięty został 31 grudnia 1909 r. Pana pradziadek Marcin Zaręba spoczywa na cmentarzu Pobitno (łącznie pochowanych żołnierzy austro-węgierskich 1068 plus 7 NN). Mogiły zbiorowe nie zachowały się. Znajduje się tylko pomnik upamiętniający wszystkich pochowanych w dzielnicy XXVII.
Dane Pańskiego pradziadka:
ur. 1874
data śmierci lub pochowania 10.09.1918
przynależność do jednostki wojskowej L.B.R. 17 (rezerwowy batalion pospolitego ruszenia)
pierwotne miejsce pochówku dzielnica IX, potem ekshumacja do dzielnicy XXVII
Wykaz wszystkich zmarłych znajduje się w publikacji: Barbara Uliasz, Cmentarze, kwatery i mogiły wojenne na Podkarpaciu, t. 2, s. 223-244. Dla Pana dziadka s. 243.
Skan tej strony znajduję się w linku
http://i.imgur.com/IBJ76d4.jpg

Natomiast oryginalny zapis z księgi pochowanych wygląda następująco:
https://imgur.com/a/wxLF3wm

Dopytując autorkę opracowania o skrót LBR, otrzymałem następującą informację:
L.B.R. to Landsturm Bataillon Reserve, stąd tłumaczenie jako, rezerwowy batalion pospolitego ruszenia
3. Z kolei, na liście strat z 1916 roku: https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... LB-2789047
https://i.imgur.com/1WJWexm.png
znajduje się taki zapis
Zaremba Martin, Inft., k. k. LstIr. Nr. 17, Galizien, Mielec, Podborze, 1876; kriegsgef., Morschansk, Gouvernement Tambow, Rusland
Chcąc odszyfrować ww. skróty, chciałem się posłużyć rozpiską z ww. listy, ale napotkałem problem. Mianowicie brak tam skrótu k. k. LstIr.
Są natomiast dwa inne skróty, tj:
k.k. LIR. - k. k. Landwehrinfanterieregiment
oraz
k.k. Lst - k. k. Landsturm
Nie bardzo wiem, czy chodzi o pułk Landszturmu czy Landwery, a sam był ten skrót rozwinął raczej do Landsturm Infanterie Regiment 17, LIR17.

Mam jednak małe wątpliwości, bo Ursi w jednym z tematów, odpowiedział mi, że chodzi jednak o Rzeszowską Landwerę.. więc już zgłupiałem...
viewtopic.php?f=53&t=1329#p3702

Reasumując... pytania:
1. Czym zatem chodzi o Landszturm czy Landwerę? Z tego co wyczytałem to właśnie Landszturm był na mocy pospolitego ruszenia.
2. Czym w DUŻYM skrócie różni się pojęcie Landszturmy od Landwery? Niby czytałem to i owo.. ale jakoś nie mogę tego pojąć...
3. Jak poprawnie rozwinąć skrót - k. k. LstIr ? Czy poprawnie będzie Landsturm Infanterie Regiment 17, LIR17 ?
4. Jak wg Was powinna brzmieć poprawnie w jeżyku polskim nazwa pułku w którym walczył mój pradziadek? Pułk piechoty Pospolitego Ruszenia?
5. Gdzie można się dowiedzieć czegoś więcej o tym pułku? Na jakiej bitwie mógł zginął, gdzie walczył? Jak wygląda szlak bojowy? Jak wyglądał mundur, etc... Gdzie mogę uzyskać takie informacje?
6. Jeżeli jednak jest to Landwera... (nie wiem jakim cudem :) ) to, czy to ta?
https://pl.wikipedia.org/wiki/17_Pu%C5% ... _Landwehry
http://www.rzeszow.pl/miasto-rzeszow/hi ... k-piechoty
7. Czy to właściwe ścieżki bojowe?
http://www.austrianphilately.com/dixnut/dn6e3.htm
http://www.austrianphilately.com/dixnut/dn6g2.htm
8. Czy mógł on walczyć w obronie Twierdzy Przemyśl?

Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi
Pozdrawiam
fanatyk genealogii, główny region poszukiwań Galicja - obecnie woj. Podkarpackie, archidiecezja Tarnowska

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 220
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Lokalizacja: Leżajsk (dawniej)
Kontakt:

Re: Gdzie walczył pradziadek? Inft., k. k. LstIr. Nr. 17

Post autor: Ursi » 17 sty 2019, 19:34

Nie widziałem nigdy czegoś takiego jak LBR, a "Landsturm Bataillon Reserve" to potworek gwałcący zasady niemczyzny ;) [albo ma się na myśli rezerwę batalionu lanszturmu :D]

LstIr to poprawnie LstIR, czyli pułk piechoty landszturmu, ew. pułk piechoty pospolitego ruszenia.

Landwera to obrona krajowa austriackiej części monarchii. Wcale nie gorsza od armii wspólnej. Ale Landsturm to pospolite ruszenie, taki "drugi sort" w dużej mierze, choć miał świetne jednostki walczące na froncie. Głównie trafiały tam starsze roczniki.
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

Awatar użytkownika
genmielec
Posty: 18
Rejestracja: 09 gru 2018, 18:35

Re: Gdzie walczył pradziadek? Inft., k. k. LstIr. Nr. 17

Post autor: genmielec » 17 sty 2019, 20:20

Nie łapie...
a tutaj pisałeś, że Landwera :D i sam już nie wiem w co mam wieżyc :o
viewtopic.php?f=53&t=1329#p3702

Może wiesz coś więcej na temat ścieżki bojowej, stacjonowania, umundurowania?
fanatyk genealogii, główny region poszukiwań Galicja - obecnie woj. Podkarpackie, archidiecezja Tarnowska

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 220
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Lokalizacja: Leżajsk (dawniej)
Kontakt:

Re: Gdzie walczył pradziadek? Inft., k. k. LstIr. Nr. 17

Post autor: Ursi » 18 sty 2019, 07:26

O, pomylilem landszturm z landwerą :)
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

Awatar użytkownika
Ursi
Posty: 220
Rejestracja: 18 maja 2018, 16:57
Lokalizacja: Leżajsk (dawniej)
Kontakt:

Re: Gdzie walczył pradziadek? Inft., k. k. LstIr. Nr. 17

Post autor: Ursi » 18 sty 2019, 09:41

A odpowiadając dalej...

ciężko mówić o szlaku bojowym. Cały pułk przejechał się te 70 km do Przemyśla i tam wszedł w skład załogi twierdzy (stanowił część 111. Brygady Landszturmu). Po kapitulacji wywieźli wszystkich do Rosji. Po traktacie brzeskim chłopcy powracali do Galicji. Nie orientuję się, czy po kapitulacji Przemyśla pułk odtworzono. Jeszcze nic na ten temat nie czytałem.
Czy poprawnie będzie Landsturm Infanterie Regiment 17, LIR17 ?
Landsturm Infanterie Regiment 17 —> LstIR 17. Bez „st” wskazujesz na inną jednostkę, pułk piechoty Landwehry. W sumie też z Rzeszowa ;)
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

Awatar użytkownika
Trotta
Posty: 492
Rejestracja: 18 maja 2018, 15:19
Lokalizacja: Kraków

Re: Gdzie walczył pradziadek? Inft., k. k. LstIr. Nr. 17

Post autor: Trotta » 18 sty 2019, 10:19

Tyle że pod koniec wojny nie było już LanwehrIR, tylko SchR. Więc użycie skrótu "LIR" w stosunku do Landsturmu mogło być kuszące i nie założę się, czy aby tego czasem nie stosowano. Tego typu zamiany bywają na cmentarzach wojennych (ślad tego widać np w Słotowej - powinno być LstIR.6, a jest SchR.6, zapewne to ślad omyłkowego zapisu "LIR" w dokumentach)
Češi bojovali hrdinně za Rakousko-Uhersko, ale první republika to tutlala

Stani
Posty: 56
Rejestracja: 13 lip 2018, 22:02

Re: Gdzie walczył pradziadek? Inft., k. k. LstIr. Nr. 17

Post autor: Stani » 18 sty 2019, 21:35

Przykładowo,
Lista jeńców z Przemyśla - P4- z 28.02.1916 podaje:
Zaremba Stanisław, Inft. IR Nr. 6. Stara wies
---
Lista jeńców z Przemyśla - P2- z 21.09.1915 podaje:
Zwoliński Stanisław, LstIR Nr.17. Moniów?, Maków?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość